خطر ریزش بنای تاریخی دوره قاجاریه در مراغه

مراغه - ایرنا - کم توجهی به بناهای تاریخی حکایت این روزهای کهن شهر 'مراغه' پایتخت تاریخی ایران بوده و این بار نوبت بنای تاریخی سرای شدادیه است.

 


این بنای تاریخی با نمای سنگی یکی از زیباترین آثار تاریخی مراغه است و قدمت آن به اواخر دوره قاجار برمی گردد و امروز در سایه بی توجهی ها، دچار تخریب در بخش های مختلف از جمله نما شده و هرلحظه احتمال ریزش آوار و سنگ های آن بر سرشهروندان و عابران پیاده وجود دارد.
یکی از مغازه داران محدوده این بنای تاریخی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این بنا در دوره دوم پهلوی به عنوان بانک مورد استفاده قرار گرفته اما متاسفانه در گذر زمان دچار آسیب های جدی شده و بخش عمده ای از اتاق های پشتی آن فرو ریخته است.
جواد عادلی که قریب به 50 سال است در این محل به کسب و کار مشغول است افزود: 40 سال است این بنا بدون استفاده مانده و کسی نسبت به ترمیم آن اقدام نمی کند.
یکی از مغازه داران نیز گفت: این محل پرتردد ترین پیاده رو مراغه بوده و شهروندان از احتمال وقوع حادثه ریزش سنگ ها بی اطلاعند.
حسین هلالی افزود: اهالی و فروشندگان بارها طی نامه های متعدد و حضوری به مراجع ذیربط نامه نوشته و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند ولی متاسفانه اقدام جدی صورت نگرفته است.
رئیس شورای اسلامی شهر مراغه در این باره گفت: در دور اول شورای اسلامی شهر توافقنامه ای بین شهرداری و شرکت عمران و بهسازی شمالغرب و میراث فرهنگی در خصوص مرمت و نگهداری سرای شدادیه منعقد شده بود که در آن درصدی در قبال درآمد حاصله به شهرداری تعلق می گرفت که از آن زمان الحاقیه هایی نیز به این توافقنامه اضافه شده ولی در نهایت بدون نتیجه مانده است.
سید جواد عطارموسوی افزود: در زمان شهردار سابق نیز مصالحه نامه در خصوص واگذاری سهم بنیاد مستضعفان و جانبازان از سرای شدادیه به شهرداری امضا شد و با اینکه امید می رفت با دیگر مالکان و وراث نیز مصالحه صورت گیرد ولی فعلا نتیجه ای حاصل نشده است.
وی افزود: شورای شهر مراغه در صدد حل این مشکل است و درصورت همکاری مالکان و وراث، شورای شهر، شهرداری را ملزم به بازسازی بنا می کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز گفت: دیوار جداره شدادیه بنایی با نمای سنگی و دیوارهایی از خشت خام است که در فهرست آثار تاریخی ثبت شده و مرمتگران این اداره با تمیزکاری نمای بنا، بخشی از قسمت های تخریب شده را مرمت کرده اند.
یعقوب طالبی افزود: با توجه به زیاد بودن تعداد وارثان، امکان بازسازی و مرمت کلی امکان پذیر نیست.
وی با بیان اینکه عملیات استحکام بخشی جداره توسط میراث فرهنگی صورت گرفته افزود: نگهداری این جداره مستلزم تعیین تکلیف مالکیت این بنا است و در این خصوص فردا در فرمانداری مراغه جلسه ای ترتیب یافته است.
وی اضافه کرد: حفظ و بازسازی بناهای مشرف به خیابان و معابر عمومی از نظر قانونی بند 14 ماده 55 برعهده شهرداری است و شهرداری مالک را موظف به ترمیم می کند و در صورت عدم اقدام مالک، ترمیم و مرمت توسط شهرداری انجام گرفته و هزینه آن به همراه جریمه از مالک دریافت می شود.
وی با تاکید بر اینکه جداره شدادیه نیازمند مرمت و بازنگری های کلی است، اضافه کرد: ایزولاسیون بخش های غربی و شمال غربی، ایزوله پشت بام، مرمت ورودی و تعویض و مرمت درب و پنجره ها از دیگر اقدام های مرمتی انجام گرفته در جداره شدادیه به شمار می رود.
شهردار مراغه نیز گفت: بدلیل اینکه جداره دیوار شدادیه مشرف به میدان طلوع فجر جزو آثار تاریخی و تحت نظر میراث فرهنگی است شهرداری نمی تواند بازسازی یا احداث کند و طبق بند 14 ماده 55 مرمت بناهای غیرتاریخی برعهده شهرداریست.
محمدرضا احمدی اضافه کرد: شهرداری درصدد امضای مصالحه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی که در این عرصه سهم دارند است و درصورت حصول نتیجه با دیگر مالکان نیز مصالحه و اقدام به بازسازی و مرمت این بنای ارزشمند می کند .
دادستان مراغه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دادستانی بارها به متولیان و مسئولان این بنا هشدار داده و از خطر ریزش قریب الوقوع این بنا آگاه کرده است.
علی دلداری افزود: در صورت بروز هرگونه حادثه مراجع قضایی با متخلفان بدون اغماض و بطور جدی برخورد می کند.
به گزارش ایرنا، بنا دارای یک کریدور، اتاق های حجره ای و حمامی در پشت ساختمان بوده که اکنون فرو ریخته است.

http://img7.irna.ir/1395/13950922/82343464/82343464-71242295.jpg

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 22 آذر 1395برچسب:, | 16:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |